Laster...

Kundeservice - spørsmål og svar

Nedenfor finner du svar på mange spørsmål.
Finner du ikke svaret du søker, er du hjertelig velkommen til å kontakte vår kundetjeneste
via e-post kundeservice@eddna.no eller telefon +46 26 - 200 80 70.

box

Bestilling og levering

Du kan alltid spore pakken din ved å gå til e-posten du mottok fra oss med leveringsinformasjon.
Når bestillingen din er ankommet utleveringsstedet, sendes en SMS til deg fra selskapet som leverer varen.

Ja, du kun bestille fra eddna.no om du bor i Norge. Du kan imidlertid gå inn på eddna.se, eddna.de, eddna.at, eddna.nl og eddna.be for å bestille fra et av disse landene.

Vi legger stor vekt på våre raske leveranser - derfor vil pakken din bli sendt i posten nesten umiddelbart etter at du har klikket på kjøp. Vi har derfor ikke mulighet til å justere en ordre i etterkant. Men du har selvfølgelig angrerett når pakken har ankommet.

Så snart vi har mottatt ordren din, sender vi deg en ordrebekreftelse via e-post, og deretter får du løpende informasjon om ordren din via e-post.

Er du medlem i vår kundeklubb Club Eddna kan du følge ordren din, samle poeng på hvert kjøp og bruke dine rabattkoder og tilbud når du handler.

Gjennom vår betalingspartner tilbyr vi betaling både med faktura og direktebetaling – enten med kort eller via bankkonto. Du kan også dele opp betalingen din på ulike måter.

På eddna.no kan du handle om du bor i Norge. Vi tilbyr ulike fraktalternativer, alt for at du skal få en perfekt handleopplevelse hos oss, helt tilpasset dine behov.

Les mer i våre kjøpsvilkår.

Ja! Ved å bli med i Club Eddna kan du få rabatter og gode personlige tilbud. Du samler også poeng på hvert kjøp du gjør, noe som enkelt kan brukes i kassen neste gang du handler.

Vi tilbyr dessuten alltid morsomme aktiviteter, guider og annet nyttig innhold på siden.

Alt vårt garn, strikkepinner og tilbehør finnes på vårt store og moderne lager i Gävle. Hver ordre plukkes og sendes av våre dyktige medarbeidere der.
Vi har dessverre ingen lagerbutikk.

knitting_1

Vårt garn

Samtlige av våre leverandører må kunne fremvise attester på at ingen dyr kommer til skade, at arbeidsvilkårene er rettferdige for de ansatte, at ingen unødvendig miljøpåvirkning skjer, og at ingen giftige, forbudte stoffer forekommer i produksjonen.

Vi jobber stadig med å bli enda bedre i miljøarbeidet vårt. Vi gjenbruker for eksempel alle kartonger mange ganger, bruker kun miljøvennlig papir i trykksakene våre og sender garn i papirposer i stedet for plast.

Våre leverandører samarbeider med spinnerier over hele verden, noe som betyr at ullen kan komme fra så vel Island som Peru, Bolivia og Australia.

På banderoler og på garnets produktside står det hvor garnet er produsert. Det betyr at garnet spinnes i det landet, men det betyr ikke at ullen kommer fra samme land. For eksempel kommer ullen i Järbo 2 tr ull fra New Zealand, og garnet spinnes på Klippan Yllefabrik i Latvia.

All merinoull er selvsagt mulesingfri. Samtlige leverandører forplikter seg til å følge en Animal Welfare Policy.

Vi har dessverre ikke mulighet for å finne spesifikke partinummer. Det vi kan gjøre, er å skrive et notat om ønsket fargebad på ordren din. For at vi kan varsle lageret om det, trenger vi å vite ditt ordrenummer og ønsket fargebad/parti så fort som mulig etter at bestillingen din er lagt inn, men siden vi pakker bestillingen din raskt, kan vi dessverre ikke garantere at det er mulig.

Vi blander aldri forskjellige fargebad i din bestilling, men vær nøye med å kontrollere at garnet til ditt fremtidige prosjekt er i samme fargebad. Har du kjøpt garn på ulike tidspunkt og fått nøster fra ulike fargebad, kan du veksle på de ulike nøstene (1 omgang med hver farge) så du unngår et tydelig skille mellom større partier i strikkingen.


Knuter i garnet er det rent teknisk dessverre ikke mulig å unngå 100 prosent.

Endene på håndstrikkegarn knyttes sammen for hånd, og da unngår man dessverre ikke knuter. Det skal ikke forekomme mange knuter per kilo garn som spinnes, men er det tilfelle, har noe gått galt i prosessen og det er selvfølgelig beklagelig.

Da bytter vi naturligvis ut garnnøstet ditt med et nytt! Når det gjelder printfarget garn med lange fargerapporter er det ekstra kjedelig med knuter, da det er stor risiko for at du har mistet en del av fargerapporten og mønsteret ikke vil stemme.

Sammen med produsentene arbeider vi for å forhindre at dette skjer, men feil kan selvsagt forekomme.

Vil du klage på nøstet ditt, fyller du ut vår returseddel og sender den på e-post til kundservice@eddna.no

Vektforskjeller på opptil 10-15 % kan forekomme. Dette beror på luftfuktigheten. Jo lavere luftfuktighet, jo lavere vekt.

Om vinteren, når luften er tørr, veier garnet vanligvis mindre. Om sommeren, når luften er fuktig, kan nøstene veie mer.

Når det gjelder akrylgarn er vekten nesten alltid den samme hele året, men ull og ullblandinger er mer følsomme for ytre påvirkninger. Dette er årsaken til at lengden på garnet er avgjørende, og vekten alltid oppgis som "cirka".

Det er et krav om at lengde og vekt alltid skal stå på banderolene, og fordi den varierer, har vi valgt å skrive "cirka" på vekten.

På banderolene finnes informasjon om hvilken farge/nyanse garnet har og hvilket parti (fargebad) nøstet er farget i. Fargen kan variere litt mellom ulike fargebad.

Det finnes også informasjon om hvilke pinner garnprodusenten anbefaler for
akkurat det garnet – men husk at det er ditt eget håndlag som er avgjørende.
Hver oppskrift har en angitt strikke- eller heklefasthet, og det er den som gjelder, uansett hva som står på banderolen.

På banderolene står det også hvilke fibre garnet består av, om det er superwash-behandlet eller ikke, og i hvilket land garnet er produsert.

Det finnes også vaskesymboler og informasjon om hvilke eventuelle sertifikater garnet har.

Club_eddna_logo_RGB

Club Eddna og nyhetsbrev

Club Eddna er vår fine kundeklubb. Selvfølgelig skal du være med! Ved å opprette en konto og være innlogget får du benytte deg av personlige rabatter, tilbud og muligheten til å spore kjøpene dine, samle poeng og lagre favoritter. Det er svært enkelt å bruke dine oppsamlede poeng, du velger selv hvor stort rabattbeløp du vil bruke i kassen. Du kan også verve venner for å tjene poeng. Alt er veldig enkelt og ukomplisert!

Medlemskapet i Club Eddna er helt gratis. Du er også velkommen til å abonnere på våre inspirerende nyhetsbrev. De er fylt med eksklusive nyheter, tilbud og alt mulig morsomt innen garn, strikking og hekling.

Les mer og bli med i Club Eddna her!

Meld deg på via vår side for Nyhetsbrev. Omtrent en gang i uken får du spennende nyheter, inspirasjon, tilbud og mye flott å lese, også om strikking og hekling. Du kan abonnere på nyhetsbrevet uten å være medlem av vår kundeklubb – men kombinasjonen av de to er selvsagt best!

Namnl_st-2

Våre oppskrifter

Alle våre digitale oppskrifter, samt om du bestiller utskrift av en oppskrift, blir stadig oppdatert med siste versjon (hvis det har forekommet feil).
Har du bestilt en oppskrift tidligere og vil vite om det har dukket opp en feil etter kjøpet, se under rettelser.

Der finner du også eventuelle rettelser i trykte oppskriftshefter.
Har du selv funnet en feil i en oppskrift? Meld gjerne om feilen i skjemaet for mistenkt feil.

Sitter du fast i en oppskrift og kommer ikke videre?

– Har du lest oppskriften nøye?
– Har du regnet ut at du har riktig antall masker?
– Har du riktig strikke- eller heklefasthet?
– Har du sjekket at du har gjort akkurat som det står? Vi får ofte spørsmål som handler om at man er usikker på et moment. Noen ting er vanskelig å visualisere på forhånd. Prøv og se hva som skjer!
– Opplever du at oppskriften er for vanskelig for deg? Det skal være gøy å strikke. Følg rådene våre nedenfor eller legg prosjektet til side en liten stund.

Dessverre kan vi ikke gi deg support i strikking eller hekling over e-post eller telefon. Vi henviser i stedet til vår side Tips og råd der du kan få god hjelp til å forstå hvordan du kan lære ulike strikke- og hekleteknikker. På YouTube finnes også videoer som beskriver momenter som mangler i videobiblioteket vårt.

Du kan også med fordel gå inn på våre egne og andre Facebook-grupper der du enkelt kan få hjelp fra tusenvis av håndarbeidsvenner, bruk denne lenken for å finne forslag til grupper.

Hvis du mistenker at det er feil i en oppskrift som vi har publisert, må du gjerne fortelle oss om dette via skjemaet vårt. Vi publiserer også rettelser i oppskrifter der det har gått galt, disse finner du her.

I mange av våre oppskrifter (alle publisert etter august 2020) er det oppgitt vanskelighetsgrad fra 1-3. Det kan gi et hint om mønsteret passer deg og din kunnskap.

Vi vil absolutt oppmuntre deg til å prøve å komme forbi problemet ditt – iblant kan det hjelpe å ta en pause, sove på saken eller stille spørsmålet i en Facebook-gruppe eller til en venn.

Alle våre oppskrifter er basert på vår størrelsesguide.

Vil du være helt sikker: Kontroller først kroppsmålene til den som skal bruke plagget.

Se i tabellen hvilken størrelse som passer til kroppsmål eller klesstørrelse/alder.

Ønsker du et romsligere plagg, kan du velge å gå opp en størrelse.

Husk at plaggets bevegelsesvidde og fasong varierer, så se alltid nøye på plaggets mål i oppskriften og strikk etter den størrelsen som gir ditt ønskede resultat. Ikke vær redd for å gjøre egne forandringer slik at plagget passer din kropp!

Å ha riktig strikkefasthet er avgjørende for at plagget skal få den størrelsen som angis. Selv et lite avvik i antall masker per 10 cm kan gi et betydelig mindre, eller betydelig større plagg.

På eddna finner du oppskrifter fra prematurbabyer til størrelse 4XL.

Har du kjøpt oppskriften?
Du skal ha fått en e-post fra avsenderen "Eddna" med en nedlastingslenke til din digitale oppskrift. Sjekk også søppelpost-mappen, noen ganger havner det der. I e-posten er det en lenke: "For å laste ned oppskriften din klikk her". Last ned oppskriften direkte og lagre den et sted du kan gå tilbake til. Ikke bruk e-post som en måte å lagre oppskriften på for lenken utløper etter en stund.

Er det en gratisoppskrift?
Klikk deretter på "Last ned gratis oppskrift" på oppskriftsiden. Da lastes PDF-en i nettleseren din. Klikk på Download og velg et sted du kan gå tilbake til.

Har du kjøpt oppskrift fra Järbo eller Svarta Fåret på Ravelry, finner du oppskriften under "Library" i profilen din.

Er du ikke helt ferdig og har gått tom for garn selv om du kjøpte etter angitt mengde? Det kan skyldes flere ting.

– Har du riktig strikke-/heklefasthet? Har du for få masker per 10 cm påvirker det garnforbruket, og garnet rekker ikke slik som det var tenkt.
– Bruker du garnet i oppskriften? Hvis ikke, er det en risiko for at garnforbruket blir annerledes.

Dersom du vil rapportere feil garnforbruk som en mistanke om feil i oppskriften (garnforbruket), gjør du det på denne siden.

Vasker du riktig, holder plaggene seg fine lenger. Les mer her om hvordan du vasker de strikkede og heklede plaggene dine.

Følg alltid garnets vedlikeholdsforklaringer, se det respektive garnet.

Dette er et veldig vanlig spørsmål som vi får. "Ingen maske" som tegnforklaring til et mønsterdiagram betyr akkurat det det står: symbolet betyr at du skal se bort fra ruten i diagrammet når du strikker. Denne pinnen/omgangen kommer ofte rett etter en pinne/omgang med fellinger da en maske blir borte rett nedenfor.

Eksempel:
Maske 1: Rød
Maske 2: Ingen maske
Maske 3: Grønn

Da strikker du først en rød maske, deretter en grønn. Maske nummer to finnes ikke.

Iblant står det "Gryten - herrejakke" eller "Lavendel - damegenser" som tittel på en oppskrift. Betyr dette at man som jente kan ha på seg såkalte herreplagg? Selvsagt. Vi anbefaler at du selv velger hvordan du kler deg, og hva du strikker til deg selv eller andre.

Det som skiller plaggene rent teknisk, er at såkalte "dameplagg" er gradert etter vår måltabell for kvinner. Det samme for "herreplaggene".

Se deretter alltid på oppskriftens størrelser og ta utgangspunkt i deg selv eller plaggets mottaker.

For eksempel starter måltabellen for menn med et litt større mål enn dame, så en XS for herre tilsvarer ikke XS for dame.

Se våre måltabeller her

customer-service

Kontakt oss

Har du spørsmål om bestillingen din eller om produktene våre? Da kan du ringe oss på +4626-200 80 70 mellom 09-12 alle hverdager, eller send e-post til kundeservice@eddna.no 
Skriv gjerne ordrenummeret og navnet ditt i e-posten så kan vi raskt finne deg og bestillingen din i våre systemer.

Vi finnes på følgende kanaler, og blir så glade om du vil følge oss, prate med oss og få inspirasjon:

Eddna.no på Instagram
Eddna på Youtube
Eddna.no på Facebook
Eddna på Pinterest

Våre varemerker Järbo og Svarta Fåret er også tilgjengelig på Ravelry der du kan kjøpe oppskrifter og hefter som PDF på alle tilgjengelige språk:
Järbo på Ravelry
Svarta Fåret på Ravelry

checked

Vilkår og sikkerhet

Vil du foreta en retur eller reklamasjon? Les mer under "Returer og reklamasjoner" her på kundeservicesiden.

For fullstendige kjøps- og leveringsbetingelser, klikk her

Vi følger alle regler angående godkjenning og bruk av cookies.
Les hele vår cookiepolicy her.

question

Returer og reklamasjoner

Ved kjøp hos oss har du som kunde en lovfestet 14 dagers angrerett som gjelder fra du har mottatt en vare du har bestilt.

Når du bruker angreretten din:

Gi beskjed om at du har angret ved å sende en e-post til kundservice@eddna.se, legg ved utfylt returseddel.
Bestill en returseddel fra oss som du skriver ut. Pakk varen, legg inn ordrebekreftelse eller utfylt returseddel og lever inn pakken til et postkontor.
Når varen kommer frem til oss vurderer vi om produktet er i det vi bedømmer som i ny stand.
Hvis alt er godkjent, refunderer vi deg for produktet i henhold til gjeldende forbrukerlovgivning.

Du bør umiddelbart returnere produktene til oss, og senest innen de lovbestemte 14 dagene etter du meldte fra at du angret deg.

Ved retur står du selv ansvarlig for returfrakt og er ansvarlig for levering og tilstand på produktene. Produktene bør derfor sendes godt emballert og i originalemballasje. Garnnøstene må ha korrekte og uskadede banderoler.

Dersom produktet er brukt eller skadet, vil vi på refusjonsbeløpet forbeholde oss retten til å trekke fra et beløp som tilsvarer verdiforringningen sammenlignet med den opprinnelige verdien av produktet.

For mer om den lovfestede angreretten, se våre Kjøpsvilkår.

OBS! Det er svært viktig at du gjør akkurat som beskrevet ovenfor for å fullføre en godkjent retur. Vi kan ikke garantere at varen mottas korrekt av oss dersom vi mangler informasjon eller om den sendes til oss på annen måte.

Vi inspiserer alle produkter før de sendes til deg. Skulle produktet likevel være skadet eller feilekspedert når det ankommer, forplikter vi oss i henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning å utbedre feilen/mangelen gratis.

For å reklamere på et produkt, må du gjøre følgende:

1. Fyll ut reklamasjonsunderlaget du finner her. Der må du oppgi ordrenummer, navnet ditt, adresse og telefonnummer samt en detaljert beskrivelse av feilen og hvilket produkt og antallet det gjelder. Når dette er mottatt, noterer vi at varen snart er på vei til oss.
2. Bestill en returseddel fra oss som du skriver ut. Pakk varen, legg i ordrebekreftelsen eller reklamasjonsunderlaget og lever den deretter til et postkontor.
3. Når varen er kommet frem til oss, foretar vi en vurdering av feilen. Hvis vi ikke lykkes i å utbedre feilen, eller levere et lignende produkt, tilbakebetaler vi deg for det defekte produktet i henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning. Vi står for returfrakt for godkjente reklamasjoner.

I henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning, forbeholder vi oss retten til å avslå en reklamasjon dersom det viser seg at det ikke er noe feil ved varen. Ved reklamasjoner følger vi retningslinjer fra den Almänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

OBS! Det er svært viktig at du gjør nøyaktig som beskrevet over for å gjennomføre en reklamasjon. Vi kan ikke garantere at varen mottas på riktig måte av oss dersom vi savner reklamasjonsunderlag eller om den sendes til oss på en annen måte.

2324013

Samarbeid

Som frilansdesigner kan du bli sponset eller få rabatt på våre garn. Vi vil vite hvem du er, i hvilke kanaler du publiserer dine design og oppskrifter, og hvilke garnkvaliteter og -mengder du ønsker, så kontakt oss via kundeservice@eddna.no. Ønsker du å søke om å designe for oss og våre varemerker? Send et personlig brev og CV/portfolio til samme e-postadresse.

Vi får mange forespørsler om å sponse ulike arrangementer. For at et samarbeid skal være mulig, er det viktig for oss at ditt arrangement stemmer overens med det vi synes passer med vårt varemerke. Send din forespørsel til kundeservice@eddna.no og fortell oss gjerne så utførlig du kan om ditt planlagte arrangement. Vi har dessverre ikke mulighet til å sponse små arrangementer, men henviser til lokale garnbutikker for den type sponsing.

Ja! Er du interessert i å låne strikkeplagg, garn, tilbehør eller strikkepinner til en TV-produksjon, fotografering eller annet? Vi hjelper gjerne til. Kontakt oss via kundeservice@eddna.no

Som tidsskrift eller annen publikasjon må du gjerne motta våre pressemeldinger for å få nyheter i god tid.

Du får også tilgang til vårt presserom med en enorm bildebank og mulighet til å publisere våre oppskrifter.

Vi kan også bidra med gevinster, produkter til plukksider og annet. Kontakt presseansvarlig Lina Ottemark (kundeservice@eddna.no) for mer informasjon.

Har du spørsmål om din bestilling eller våre produkter?

Ring oss +4626 - 200 80 70 mellom 09-12 alle hverdager, eller sende mail til kundeservice@eddna.no
Ikke glem at du selv kan spore din bestilling. Har du spesielle spørsmål om strikking eller hekling, anbefaler vi deg å ta en titt på våre
videoer og strikkeskoler, eller bli med i en av våre Facebookgrupper. Vi har dessverre ikke mulighet for å hjelpe deg over telefon eller e-post.
Vil du melde om feil i en av våre oppskrifter, er vi takknemlige om du bruker vårt skjema.

Betalingsalternativer

Copyright © 2021 - present Magento, Inc. All rights reserved.